Afvallen: do’s & don’ts

Afvallen personal training

Afvallen: do’s & don’ts

De motivatie voor de meeste mensen om te beginnen met het veranderen van hun levensstijl, is afvallen. Hier zijn verschillende ideeën over en als je wilt kun je hier onwijs veel informatie over vinden. Wat wel of niet gezond is om te eten en uiteraard eindeloos veel diëten die je kunt volgen. In deze blog neem ik je mee in hoe wij bij Fit to the Limit hierover denken.

Het dieet:
Allereerst wil ik je meenemen in een manier die naar ons idee niet effectief is, maar veel wordt gedaan: het dieet. Koolhydraatarme diëten, crash diëten, sap diëten en ga zo maar door. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat een dieet van. Een dieet heeft als doel om snel gewicht te verliezen. Dit kan bereikt worden door een groot energietekort te creëren, ofwel, veel minder te eten dan je lichaam gebruikt. Zo kunnen de ‘reserves’ opgemaakt worden. In de meeste gevallen is dit niet vol te houden op de lange termijn. Wat er dan gebeurt is dat na het dieet de kilo’s er net zo hard weer aan zullen vliegen als ze eraf gingen. Onwijs frustrerend natuurlijk! Daarom zullen we een dieet ook altijd afraden bij het geven van voedingsadvies.

Gewicht verlies
Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden om af te vallen op een manier die houdbaar is op de lange termijn en ook beter voor je is. Volgens het voedingscentrum is het aanbevolen om tussen de 0,5 en 1 kg gewicht te verliezen per week. Dit bereik je als je dagelijks ongeveer 20% energietekort hanteert. Dit betekent dat als jouw lichaam op een dag bijvoorbeeld 2500 calorieën verbrandt, je 2000 calorieën binnen moet krijgen om af te vallen. Helaas kun je niet zelf kiezen wat je dan precies verliest aan gewicht. Je zult namelijk niet alleen vet verliezen, maar ook spier. Daarom is het van belang om spierversterkende oefeningen te blijven doen om niet te veel te verliezen aan spieren.

Geduld
Afvallen kost tijd en vergt geduld. De meest effectieve manier om af te vallen is om nieuwe gewoonten aan te leren, zodat je een houdbaar en realistisch eetpatroon ontwikkelt. Naar mijn mening kan iedere dag op de weegschaal staan ook averechts werken. Dit heeft ermee te maken dat je lichaam ook veel vocht kan vasthouden. Je kunt dus wel afgevallen zijn, maar als jouw lichaam op dat moment veel vocht bevat, zal je de verloren kilo’s niet altijd terugvinden op de weegschaal. Weeg daarom niet vaker dan een keer per week, op hetzelfde moment. Het beste moment om op de weegschaal te gaan staan is in de ochtend voordat je iets hebt gegeten of gedronken. Heb jij nou moeite met afvallen? We helpen je graag met een voedingsadvies op maat. Zo wordt het haalbaar om naar jouw doelen toe te werken op een prettige en gezonde manier!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *