De eerste drie stappen naar een gezonde leefstijl

Gezonde leefstijl

Wellicht kun je als trouwe lezer het woord leefstijl inmiddels niet meer zien, of heb je er nog niet eerder bewust over nagedacht. Hij gaat iedere keer weer terug blijven komen in de blogs. Waarom? Omdat wij bij Fit to the Limit er heilig in geloven dat een gezonde leefstijl onwijs veel voordelen heeft voor iedereen. We zijn ervan overtuigd dat het je gezonder, meer in balans en dus een gelukkiger mens maakt. Echter is het zetten van de eerste stap de grootste en moeilijkste. En pogingen kunnen helaas ook wel eens mislukken, dat je terugvalt in oude patronen bijvoorbeeld. Daarom is het belangrijk om na te gaan waarom je nou precies je leefstijl wilt veranderen. Wat zijn de voordelen? Waarvan is het afhankelijk dat het veranderen dit keer wél gaat lukken? Dit zijn de eerste drie belangrijkste stappen naar het veranderen van je ongezonde naar gezonde leefstijl.

Stap 1: Noodzaak
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een verandering aanbrengen in gewoonten vaak afhankelijk is van de noodzaak hiervan. Vaak is het erg lastig te stoppen met roken, tenzij er een reden op je pad komt waarbij het stoppen van groter belang is. Dit zijn vaak redenen die dichtbij liggen en duidelijke noodzaak zijn. Bijvoorbeeld als je luchtwegen niet meer goed werken en je acuut moet stoppen met roken om malfuncties te voorkomen. In situaties als deze slagen veel mensen erin om de gewoonte te veranderen. Er kan echter ook noodzaak zijn, maar die nog wat verder weg is. In dit geval is het nog niet echt zichtbaar dat het noodzaak is. Bijvoorbeeld als je ernstig overgewicht hebt en de consequenties hiervan pas op latere leeftijd zichtbaar worden. Dan wordt het lastig om nu direct te stoppen en af te vallen. Het betekent echter niet dat het nu ook daadwerkelijk niet kan lukken om deze slechte gewoontes nu al aan te passen. Het is hierbij wel van belang om je bewust te zijn van deze lange termijn gevolgen. Opdracht: Schrijf uit hoe je toekomst eruit kan zien (over bijvoorbeeld 20 jaar) als je je leefstijl niet verandert. Zo maak je het visueel voor jezelf en wordt de noodzaak meer zichtbaar.

Stap 2: Concreet doel
Oké, als het goed is heb je de noodzaak van het veranderen van jouw leefstijl in kaart gebracht. Nu is het belangrijk om een realistisch plan op te stellen waarin je in kaart brengt hoe je stap voor stap je ongezonde gewoonte gaat veranderen. We hebben net uitgeschreven hoe je toekomst eruit kan zien als je je leefstijl of gewoonte niet veranderd. Dit gaan we nu andersom doen.
Opdracht: Schrijf uit hoe je toekomst eruitziet als je wél je slechte gewoonte aanpakt. Zo is het duidelijk voor jezelf waar je naartoe werkt.

Stap 3: Plan inzichtelijk maken
Je hebt als het goed is uitgeschreven voor jezelf hoe jouw leven eruit gaat zien. Nu kunnen we bepalen welke stappen ervoor nodig zijn om dit te bereiken. Moet je hiervoor afvallen? Stoppen met roken? Meer rust vinden in je hoofd? De stappen die hierbij horen zijn natuurlijk afhankelijk van jouw doelen. Een aantal tips kan ik wel geven waar je rekening mee kunt houden:

 Begin met een kleine stap richting jouw ideale situatie
 Zet hiervoor een doel om dit te hebben bereikt in 2/3 maanden
 Als deze kleine verandering gewoonte is geworden, ga je door naar de volgende kleine stap
Dit blijf je net zo lang doen tot je tevreden bent met je leefstijl!

Kom je er zelf niet uit om deze in kaart te brengen? We helpen je graag dus neem gerust
contact met ons op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *