Vitamine D tijdens de winter: alles wat je erover moet weten!

Zoals je waarschijnlijk wel al weet, is zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Ruim twee weken geleden is echter de wintertijd ingegaan, wat een uurtje extra slaap betekende, dat wel! Maar dit betekent ook dat de dagen korter zijn, de zon minder lang schijnt en we meer binnen zitten. We moeten toch echt afscheid nemen van de lange, zomerse dagen… Wat zijn de gevolgen hiervan op je gezondheid? En wat kan je eraan doen? Lees deze blog verder om erachter te komen!

Wat is vitamine D?
Het moment dat de heerlijke, warme zonnestralen je huid aanraken, maakt je lichaam zelf Vitamine D aan. Omdat vitamine D één van de weinige vitamines is die dit kan, is dit best bijzonder! Eigenlijk is vitamine D dus een hormoon. Wist je daarnaast ook dat vitamine D in eten zit? In vette vis zit de meeste vitamine D, maar ook in vlees, eieren, margarine en bakproducten zit een kleinere hoeveelheid aan vitamine D verstopt.

De voordelen
Zonlicht, en de aanmaak van vitamine D in ons lichaam, is natuurlijk goed voor ons humeur, want wie wordt er nou niet vrolijk van een mooie, zonnige dag? Daarnaast draagt het ook bij aan de opname van calcium uit voeding. Hierdoor krijgen we stevige botten en tanden, niet geheel onbelangrijk dus. Ook houdt vitamine D een goede spierfunctie in stand en ondersteunt het ons afweersysteem. Vooral in het voorjaar, de zomer en het najaar is het belangrijk voor de opname van vitamine D om in de middag minimaal een kwartier buiten in de zon te zijn. In de winter gebruikt ons lichaam namelijk de voorraad die we hebben aangelegd in de maanden ervoor.

Tips voor tijdens de winter
Omdat Nederland natuurlijk niet bekend staat om het hebben van het beste weer, worden de meeste Nederlanders dus ook niet aan voldoende zonlicht blootgesteld. En al helemaal niet in de winter. Daarom is het gedurende deze tijd van het jaar belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden! Ondanks het minder schijnen van de zon tijdens de winter, blijft het belangrijk om dagelijks buiten te zijn. Help je lichaam daarom een handje door bijvoorbeeld in je pauze een frisse neus te halen. Wees je ook extra bewust van je voeding. Probeer bijvoorbeeld wat vaker vis te eten, zoals zalm of makreel, om je vitamine D inname op pijl te houden. Last but not least, blijf in beweging en schrijf je in voor één van onze bootcamps! Want buiten zijn én tegelijkertijd sporten, is als je het aan ons vraagt een win-win situatie in dit geval.

Fit to the Limit helpt jou graag bij het in stand houden van een gezond lichaam, natuurlijk
ook als het een extra duwtje in de rug nodig heeft tijdens de wintermaanden. Neem bij
vragen vrijblijvend contact met ons op!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *